Saturday 16 April 2016

Ketahui 5 Ciri vitamin C yang terbaik untuk diambil supaya mendapat kesan yang maksimum



Vitamin C merupakan suplemen yang paling popular sejak dahulu lagi berbanding vitamin lain. Memang dari kecik dulu mak selalu belikan buah oren untuk dapatkan vitamin C. Kalau selsema je orang cakap ambil vitamin C. Sehinggakan jus kordial di pasaraya pun semuanya 'Enriched with vitamin C' jadi orang pun seronok nak beli sebab kononnya berkhasiat (padahal gula tinggi tu huhu). Vitamin C ni tidak dapat dihasilkan sendiri oleh badan kita sebab tu kita perlu mendapatkannya daripada pemakanan kita. Vitamin C juga amat mudah hilang dari badan melalui aktiviti aktiviti sel badan. 

Dalam banyak-banyak vitamin C di pasaran, mana satu yang perlu kita pilih supaya kita mendapat manfaatnya secara maksimum, omputih kata  'Value for money' gitu?


Pertama === cari vitamin C dari sumber semulajadi. Nak tau semulajadi atau tidak, tengok dalam botolnya ada silica gel atau tidak. Kalau tak tau juga tanya la farmasi tu atau org yang menjual tu.

Kedua === cari vitamin C mengikut dosage yang disarankan FDA. Untuk fungsi antioksida, vitamin C yang diperlukan setiap hari adalah 500-1000mg. Antioksida ni bermaksud dapat menghakis serangan radikal bebas. Dosage ini juga berbeza mengikut peringkat umur. Kanak-kanak memerlukan 100-300mg sehari manakala orang dewasa yang terdedah kepada asap rokok memerlukan dos vitamin C yang lebih tinggi.

Ketiga === Mengandungi BIOFLAVONOID  Complex yang membantu vitamin C menjadi lebih aktif dan meningkatkan kesihatan badan dari pelbagai sudut. Ia juga merupakan bahan yang menyokong pertumbuhan sel yang sangat baik, meningkatkan kesihatan jantung dan meningkatkan sistem imun badan. Bioflavonoid ni hanya terdapat pada beberapa jenis buah saja tau. 

Keempat === Mempunyai ciri pelepasan masa (sustained release) kerana badan kita tidak dapat menerima vitamin C pada dosage yang besar pada satu satu masa. Dengan adanya ciri sustained release ini, vitamin C akan disimpan dalam darah selama 12 jam dan dilepaskan sedikit demi sedikit untuk digunapakai oleh sistem tubuh. 

Kelima === tidak mengandungi pewarna, perasa, pemanis dan pengawet tiruan. Kalau dah namanya 'tiruan' sudah tentu tak elok betul tak? Bila ada benda elok bercampur yang tiruan ni ia akan mengganggu penyerapan vitamin C ke badan. 


So .. jelas tak apa ciri-ciri vitamin C yang bagus? Bila ambil vitamin C yang tip top barulah dapat hasil yang mantap. Value for money, the best for your health. Contohnya vitamin C Shaklee .. dah ler murah (sebotol tahan 6 bulan) .. cukup pula semua ciri-ciri vitamin C yang bagus tuuu... 


Nak cuba? hubungi saya untuk mendapatkan produk ni. 

Zaharah 0196536303



0 comments:

Post a Comment

Copyright © 2014 Ummie's Diary