Sunday 13 September 2015

Set dalam pantang Shaklee

Pemilihan makanan selepas melahirkan anak atau dalam tempoh berpantangadalah sangat penting untuk mengembalikan tahap kesihatan yang optimum kepada seorang ibu. Ketika dalam pantang biasanya seorang ibu itu sering tidak mendapat cukup nutrisi dari pemakanan mereka. Sepatutnya mereka memerlukan tambahan tenaga sebanyak 500cal yang harus datang dari makanan yang ereka makan. Ini menjadi punca kepada keletihan dan lemah badan serta kurangnya penghasilan susu badan.

Contohnya ibu yang baru lepas bersalin sangat memerlukan zat besi dan vitamin B bagi pembentukan sel darah merah untuk menggantikan darah yang banyak keluar semasa proses kelahiran. Zat besi dan vitamin B diperlukan dengan jumlah yang banyak bagi membentuk sel darah merah yang baru. Selalunya doktor juga akan menasihatkan ibu-ibu mengamalkan pemakanan yang sihat dan menggalakkan pengambila protein seperti daging, susu, ikan, sayur-sayuran hijau dan lain-lain untuk memastikan ibu-ibu mendapat sumber protein, vitamin dan mineral yang secukupkan dalam proses pemulihan kesihatan.

Rujuk article dari blog Dr Zubaidi tentang pemakanan  ibu dalam pantang.

Untuk memudahkan ibu-ibu dalam pantang mendapat khasiat dan nutrisi yang mencukupi, Shaklee telah menyediakan set berpantang yang lengkap mengikut keperluan setiap ibu. Maklumlah masa pantang kita tak lalu nak makan banyak sangat dan cara memasak pun kena dijaga untuk mengelakkan berat badan naik pula. Oleh itu dengan pengambilan supplemen sahaja lah yang dapat memastikan ibu mendapat nutrisi yang lengkap bukan sahaja untuk dirinya bahkan untuk baby juga melalui susu ibu.






Ini lah set berpantang yang saya ambil selepas melahirkan baby 1 tahun 4 bulan lepas. Alhamdulillah saya rasa amat bertenaga dan luka pun cepat baik. Untuk pengetahuan anda, ini adalah kali ke 4 saya menjalani ceasarian. Serius cakap, c-sec kali ini memang amat-amat mudah dan tak sakit sangat berbanding sebelum ini. Tambah pula berpantang kali ini saya urus diri sendiri tanpa bantuan orang lain kecuali suami saya. Baru seminggu lepas melahirkan saya dah mula memasak dan terpaksa berulang alik ke klinik hampir setiap hari sebab baby saya kena kuning. Tapi alhamdulillah semuanya dipermudahkan Allah.

Kalau anda nak tahu lebih lanjut tentang set berpantang shaklee ni .. boleh laa hubungi saya ya .. Jom sihat!

Zara
Sms/whatsapp 0196536303 
facebook.com/zara77
email zah15@yahoo.com

0 comments:

Post a Comment

Copyright © 2014 Ummie's Diary