Wednesday 20 January 2016

Kalsium berlebihan boleh menyebabkan batu karang?

Lyna Noh's photo.
















Saya pernah ditanya tentang pengambilan supplemen kalsium setiap hari samada boleh menyebabkan batu karang atau tidak. Ada juga yang takut takut nak ambil suplemen kalsium berdasarkan alasan yang sama.

Sebelum saya menjawab soalan itu, mari kita kenal pasti bagaimana terjadinya batu karang tersebut. Dalam salur darah kita, selain kolesterol, yang boleh melekat di dinding salur darah ni ada banyak lagi benda termasuk kalsium. Bila kalsium termendap, ia dinamakan calcification. Kesan calcification ni, ia mengeraskan bahagian yg dia termendap tu. Banyak tempat ia boleh termendap selain salur darah seperti otak, breast, sendi & buah pinggang. Itu yg jadi batu karang. 

Adakah benda ni terjadi sebab kalsium berlebihan?

Jawapannya TIDAK.

Mengikut kajian dari Universiti Harvard, pengambilan suplemen atau makanan yang tinggi kandungan kalsium tiada kaitan dengan batu karang & apa2 saja penyakit dari calcification ni. Makan kalsium ke tak makan ke, sama je risikonya.
Punca utama batu karang yg dikenalpasti adalah kecederaan dalaman, jangkitan, genetik, masalah auto-imune, & pernah jalani pembedahan. Selain daripada itu, menurut kajian International Journal of Molecular Sciences, punca terjadinya calcification ini bukan kalsium sebaliknya banyak terjadi apabila seseorang sering mengambil ;-


  • makanan yang diproses
  • makanan yang tinggi pengawet
  • makanan yang tinggi lemak trans
  • makanan yang tinggi gula


Oleh itu, jagalah pemakanan kita. Kalau boleh kurangkan seminima mungkin mengambil makanan sebegini.

Jangan takut nak ambil suplemen kalsium kerana takut kena batu karang. Sebaliknya pastikan kita mendapat sumber kalsium yang mencukupi setiap hari untuk kesihatan tulang dan gigi untuk keselesaan diri semasa muda hinggalah berumur nanti. 

Bagaimana hendak mengurangkan atau mengelakkan calcification terjadi?

Selain daripada mengamalkan pemakanan dan gaya hidup yang sihat, kajian daripada  International Journal of Molecular Sciences juga mencadangkan kita mengambil suplemen yang tinggi resverastrol dan omega 3. Oleh itu saya mencadangkan ambil lah 

1) Vivix 



2) Omegaguard



Semoga kita semua sentiasa sihat dan hidup diberkati Allah SWT.


Hubungi saya untuk konsultasi percuma dan  tempahan produk.

Call/sms/whatsapp 0196536303


Ingin dapatkan diskaun penjimatan sehingga 20% dengan setiap pembelian di atas?


Anda boleh mendaftar sebagai ahli Shaklee dengan yuran keahlian sebanyak RM79 untuk seumur hidup. Selain itu anda boleh menikmati pelbagai kelebihan sebagai ahli shaklee termasuk peluang menjana pendapatan sehingga 4 angka, peluang melancong percuma, car bonus dan lain-lain. Hubungi saya  zara 0196536303 untuk maklumat lebih lanjut.

0 comments:

Post a Comment

Copyright © 2014 Ummie's Diary