Sunday 25 October 2015

Apa itu 'vegetarian meat'?


Hari ni baru pertama kali saya terbaca tentang vegetarian meat. Pelik bunyinya. Vegetarian tu orang yang hanya makan sayur dan tak ambil langsung daging. Kata vegetarian, apesal ade meat pulak? Pelik sungguh bunyinya. Rupa-rupanya ia adalah antara makanan yg diproses (processed food) yg makin berlambak di pasaran yang diperbuat seakan-akan daging tetapi bukan dari daging. Lebih parah, benda2 ni dah sampai ke hotel-hotel, warung-warung dan tempat yang kita selalu pegi. Menakutkan!



Contoh macam dalam gambar ni daging burger meat free. Nampak cantik je kan macam rupa daging biasa. Processed food ni adalah ayam yg bukan drpd ayam, daging yg bukan drpd daging, telur ayam pun bukan betul2 telur ayam. Habis tu, apa?
Nah, inilah teknologi makanan zaman sekarang. Diorg dah ubah macam2 genetik konon nak selesaikan masalah kekurangan makanan. Sebelum ni kecoh juga dengar telur tiruan, rupanya daging pun ada juga ye? Biasanya kalau daging-daging ni diorg guna soya sebagai sumber proteinnya. Lepas tu guna pula soya yang dah diubah genetiknya. Adoi!  Macam-macam hal lah dunia sekarang ni. Habis semua benda kita makan benda tiruan .. sel badan kita pun jadi haru biru.

Korg tau x apa akibat buruk makan benda2 ni?
(1) walaupun kenyang, badan ni makin tak cukup nutrien
(2) sebab dah tak cukup nutrien, antibodi pun makin lemah
(3) bila makin lemah, tu yg banyak sangat muda2 pun dah sakit mcm2


Study menunjukkan antara punca kenapa imunisasi org sekarang rendah sampai senang sgt diserang mcm2 penyakit adalah sebab kita makan processed food yg kurang nutrisi mcm ni.
Atuk nenek kita sihat sampai panjang umur sebab masa tu xde processed food lagik.  Oleh itu .. tolong lah pastikan kita, anak-anak kita dan keluarga kita makan benda-benda yang betul-betul berkhasiat. Ambil suplemen untuk membantu badan mendapat nutrisi yang sepatutnya dan dapat berfungsi dengan baik. Badan kita ni sangat-sangat perlu mendapatkan khasiat mencukupi setiap hari sebab banyak sangat radikal bebas dan bahan-bahan asing di pasaran sekarang ni. Penyakit pun dah macam-macam yang timbul. Na'uzubillah.


STAY HEALTHY, STAY SAFE, STAY NATURAL




0 comments:

Post a Comment

Copyright © 2014 Ummie's Diary